یکی دیگر از مشکلات گیربکس : کلاچ شل

کلاچ شل از دیگر مشکلاتی است که ممکن است برای یک «گیربکس» از نوع دستی آن پیش آید .

اگر مشکل کلاچ شل برای «گیربکس» خودروها پیش آید راننده دیگر قادر به تعویض نمودن دنده نخواهد بود چراکه در این صورت کلاچ همچنان در حال چرخش با نیروی موتور است و به کلی کلاچ کماکان در گیر است و خلاص نشده است .

در زمانی که راننده پایش را بر روی پدال کلاچ بفشارد و دیسک از فلایویل منفصل نگردد میگوییم مشکل کلاچ شل برای «گیربکس» خودرو به وجود آمده است.

مشکل کلاچ شل چندان مشکل مهمی به شمار نمی آید و هزینه آنچنانی هم بر دست صاحبش نخواهد گذاشت . در واقع در مقایسه با سایر مشکلاتی که برای «گیربکس» خودرو ها به وجود می آید و هزینه های زیادی را برای مالکش به وجود می آورد این مشکل چندان هزینه بر نیست .

راننده به طوری ناگهانی و با صدای سایش غیرمنتظره‌ای که هنگام تعویض دنده می‌شنود از این مشکل مطلع می‌شود.

در اغلب موارد، مشکل به شل شدن بیش از حد پدال کلاچ مربوط می‌شود. وقتی کابل یا اتصال بین پدال و دیسک کلاچ زیاد آزاد باشد، کلاچ اهرم کافی برای جدا کردن دیسک از فلایویل را در اختیار ندارد. اگر بدانید دنبال چه چیزی می‌گردید، حتی افراد غیر متخصص هم می‌توانند ایرادهای گیربکس را تشخیص بدهند. برای اینکه در مورد یکی از آشکارترین ایرادها مطالبی بدانید، ادامه مطلب را بخوانید.

نشت روغن :

دیدن نشت واسکازین گیربکس یکی از آسان‌ترین راه هایی است که می‌توانید بفهمید گیربکس خودروی‌تان نیاز به توجه دارد. واسکازین برای گیربکس های اتوماتیک و توانایی آن ها در تعویض دنده نقشی حیاتی دارد، بنابراین یک لکه کوچک روغن روی کف پارکینگ می‌تواند به سرعت به مشکلی جدی تبدیل شود.

وقتی واسکازین گیربکس های اتوماتیک را چک می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که تیره رنگ نیست و بوی روغن سوخته نمی‌دهد. در این صورت، باید به تعمیرگاه بروید و آن را عوض کنید.

واسکازین گیربکس های دستی را باید از طریق درپوش روی گیربکس چک کرد. در این مورد هم، اگر به نشت واسکازین مشکوک هستید، از یک تعمیرکار بخواهید محل نشت را پیدا کرده و آن را برطرف کند. اگر سطح واسکازین بالاست، راه ساده‌تر دیگری هم برای پی بردن به مشکلات گیربکس وجود دارد. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید چطور می‌توانید حتی بدون بالا زدن کاپوت، از این مشکلات آگاه شوید.

روشن شدن چراغ چک موتور یکی از هشدارهای زود هنگامی است که نشان می‌دهد چیزی در گیربکس خوب کار نمی‌کند. چراغ چک موتور ممکن است به دلایل دیگری که هیچ ارتباطی به گیربکس ندارند هم روشن بشود، ولی این هشدار آشکار را نادیده نگیرید. در خودروهای امروزی‌تر، حسگرهایی روی موتور نصب شده‌اند که موارد غیرعادی را تشخیص داده و به کامپیوتر خودرو را از وجود مشکل در یک قسمت از خودرو مطلع می‌کنند.

حسگرهایی که روی گیربکس نصب شده‌اند نیز می‌توانند متوجه ارتعاشات و مشکلاتی جزئی بشوند که شما حتی نمی‌توانید آن ها را ببینید یا احساس کنید. اگر می‌خواهید بدانید روشن شدن چراغ چک موتور مربوط به مشکلات گیربکس است یا نه، می‌توانید یک ابزار تشخیص عیب خریداری کرده و سوکت آن را به سوکت پنل ابزاری که سمت راننده قرار دارد وصل کنید.

ابزار تشخیص عیب، کُدی را نمایش خواهد داد که مربوط به قسمتی است که مشکل دارد. اگر آن کد به شما می‌گوید گیربکس ایرادی دارد، خب، وقت آن است که سری به تعمیرگاه بزنید.ولی حتی اگر چراغ چک موتور هم خاموش باشد، باز هم می‌توانید از ایرادهای گیربکس مطلع بشوید. در ادامه مطلب، می‌بینید که وقتی گیربکس نیاز به تعمیر دارد، خودرو چه حرکاتی می‌کند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید