چگونگی عملکرد گیربکس پراید

زمانی که یک خودرو در مسیر سربالایی قرار می گیرد به گشتاور نیاز دارد و برای آن نیز دنده سنگین لازم است و در مقابل زمانی که خودرو در مسیرهایی مانند بزرگ راه قرار می گیرید به سرعت نیاز دارد نه به گشتاور و به دنبال آن دنده سبک برای آن لازم است .

قطعه ای به نام «گیربکس» در خودرو وجود دارد که این توانایی را دارد که یک توان ورودی را به چند سرعت و گشتاور گوناگون مبدل سازد .

قطر دنده سبک کوچکتر از قطر دنده سنگین است . در حقیقت باید تفاوت موجود در دنده سبک و دنده سنگین را در قطر و اندازه چرخ دنده های مولد آن ها جستجو نمود.

دنده سبک در خودروها سرعت زیادی دارند اما قدرتشان کم است در مقابل دنده سنگین قدرت زیاد و سرعت کمی دارد .

 

به این نوع «گیربکس» های مورد استفاده در خودرو ها ، اصطلاحا «گیربکس» چند سرعته میگویند .

این چند سرعته بودن ، به طور قرار دادی بستگی به تعداد دنده های جلوی خودرو دارد . مثلا پراید ، دارای «گیربکس» پنج سرعته میباشد .

این نوع جعبه دنده که به واسطه نصب در مدلهای پایه خودروها به گیربکس استاندارد نیز معروف است با درگیر کردن کلاج امکان تعویض دستی دنده ها از طریق اهرم تعویض ایجاد میکند .

در حال حاضر در حالت کلی به واسطه عملکرد ساده و بازدهی بالای گیربکس دستی ، بسیاری از رانندگاه حرفه ای و مسابقه ای انتخاب اول خود را این نوع جعبه دنده قرار می دهند تا نهایت کنترل ممکن را بر خودرو و هدایت آن داشته باشند .

از سوی دیگر ، به خصوص در ترافیک های سنگین شهری استفاده از دنده دستی با دشواری همراه است ضمن این که برای تعویض های نرم و روان ، راننده نیاز به تمرین و تجربه زیاد دارد .

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید