عملکرد گیربکس خودرو

باید حتما قدرت از موتور به «گیربکس» منتقل شود تا خودرو قادر به حرکت کردن شود .

حال برای حرکت نمودن خودرو این انتقال قدرت از موتور به «گیربکس» توسط یک سیستم به نام سیستم کلاچ صورت می گیرد .

در حقیقت سیستم کلاچ که مابین «گیربکس» و موتور مستقر گردیده است کار انتقال قدرت را انجام می دهد .

در این مقاله از وظایفی که «گیربکس» برعهده دارد و همچنین در خصوص چگونگی انجام کار «گیربکس» سخن به میان آمده است در ذیل به آن ها خواهیم پرداخت :

کار «گیربکس» به این صورت است که توان مکانیکی را از منبع تولید توان دریافت می کند و سپس به قسمت مصرف کننده منتقل می نماید البته لازم به ذکر است که توان دریافت کرده را با سرعت و گشتاورهای متفاوت که مورد نیاز سیستم است به بخش مصرف کننده منتقل می نماید .

میتوان گفت که وجود سیستم واسطه ای بین منبع تولید توان و مصرف کننده توان ، واجب است ، چراکه نیاز است یک هماهنگی بین گشتاور و سرعت این دو قسمت ایجاد شود .

در مورد وظایف و نحوه عملکرد گیربکس خودرو میتوان گفت که وظیفه جعبه دنده انتقال دور موتور با نسبتهای گوناگون و رساندن آن به خطوط انتقال و میل گاردان در خودروهای دیفرانسیل عقب یا مستقیماً به دیفرانسیل در خودروهای دیفرانسیل جلو است .

انواع گیربکس :

امروزه گیربکس ها به دو دسته ی اتوماتیک و دستی تقسیم میشوند . در نوع دستی ، تعویض دنده ها توسط راننده انجام میشود و در نوع اتوماتیک این تعویض دنده ها توسط یک پردازنده الکترونیکی صورت میگیرد . هرکدام انواع مختلفی دارند که در این مقاله به طور خاص به بررسی نحوه ی عملکرد گیربکس خودروی پراید که از نوع دستی است میپردازیم .

نحوه عملکرد گیربکس پراید :

گیربکس خودرو ها توانایی این را دارند که یک توان ورودی را به چند سرعت و گشتاور مختلف تبدیل کنند . چرا که مثلا در هنگام بالا رفتن از سربالایی ها خودرو بیشتر نیازمند گشتاور است و هنگام حرکت در بزرگراه ها نیازمند سرعت است که به ترتیب دنده های سنگین و سبک را میطلبند .

تفاوت دنده سنگین و سبک از نظر قطر و اندازه چرخ دنده های مولد آن ها می باشد . بدین صورت که قطر دنده سنگین بزرگتر از دنده سبک است . همچنین دنده سنگین دارای قدرت زیاد و سرعت کم و دنده سبک دارای قدرت کم و سرعت زیاد است .

به این نوع گیربکس های مورد استفاده در خودرو ها ، اصطلاحا گیربکس چند سرعته میگویند . این چند سرعته بودن ، به طور قرار دادی بستگی به تعداد دنده های جلوی خودرو دارد . مثلا پراید ، دارای گیربکس پنج سرعته میباشد .

این نوع جعبه دنده که به واسطه نصب در مدلهای پایه خودروها به گیربکس استاندارد نیز معروف است با درگیر کردن کلاج امکان تعویض دستی دنده ها از طریق اهرم تعویض ایجاد میکند .

در حال حاضر در حالت کلی به واسطه عملکرد ساده و بازدهی بالای گیربکس دستی ، بسیاری از رانندگاه حرفه ای و مسابقه ای انتخاب اول خود را این نوع جعبه دنده قرار می دهند تا نهایت کنترل ممکن را بر خودرو و هدایت آن داشته باشند .

از سوی دیگر ، به خصوص در ترافیک های سنگین شهری استفاده از دنده دستی با دشواری همراه است ضمن این که برای تعویض های نرم و روان ، راننده نیاز به تمرین و تجربه زیاد دارد .

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید