تشریح کامل عملکرد گیربکس

در این مقاله قصد داریم تا چگونگی عملکرد و کارکرد دقیق قطعه «گیربکس» خودرو را شرح دهیم . دانستن چگونگی کارکردن «گیربکس» خودرو کمک می کند تا با این قطعه بیشتر آشنا شویم و بتوانیم استفاده بهینه تری از خودرویمان داشته باشیم به همین جهت به شما پیشنهاد می کنیم که این مقاله را بخوانید تا با بالا بردن اطلاعات خود استفاده بهتری از خودرویتان و قطعه «گیربکس» داشته باشید .

فلایویل در آخر میل لنگ قرار گرفته است و نیرویی که به وسیله موتور به وجود می آید به این قسمت مذکور منتقل می گردد . این نخستین کاری است که صورت می گیرد .

مجموعه دیسک و صفحه کلاچ توسط فلایویل به حرکت در می آیند . در واقع با چرخش فلایویل آن ها به حرکت در می آیند .

پس از آن این نیروی چرخشی به شفت ورودی «گیربکس» منتقل میشود ، این شفت توسط قطعه ای به نام هزار خاری به صفحه کلاچ متصل میشود .

به تبع این چرخش به وجود آمده در شفت ، تعدادی از دنده هایی که روی شفت ثابت هستند نیز شروع به چرخش میکنند .

لازم به ذکر است که هر کدام از شفت های ورودی و خروجی گیربکس دارای تعدادی دنده ی ثابت و متحرک هستند . این دنده های ثابت چرخش خود را مستقیما از شفت ها دریافت میکنند اما راننده توسط اهرم دسته دنده تعیین میکند که کدام دنده توسط دنده کشویی روی شفت قفل شود و نیرو را از شفت دریافت کند .

به طور کلی چرخ دنده های تعیین کننده دنده روی محور خروجی گیربکس ثابت هستند . در رابطه با این چرخذدنده ها راننده از طریق دسته دنده تعیین می کند که کدام چرخ دنده مسئول انتقال نیروی موتور به محور خروجی گیربکس باشد .

وقتی ماشین خلاص باشد ، دنده های متحرک روی دنده های ثابت قفل نیستند و نیرویی از گیربکس خارج نمی شود . اما وقتی راننده یکی از دنده ها را جا می زند ، دنده متحرکِ آن دنده ، با دنده ثابت قفل می شود و نیروی شفتِ ورودیِ گیربکس به شفتِ خروجیِ آن منتقل می شود . پس از آن این چرخش به دیفرانسیل منتقل میشود که در مطالب بعدی راجب آن صحبت خواهیم کرد .

نهایتا درباره حالتی که باید در گیربکس ایجاد شود تا خودرو دنده عقب برود صحبت میکنیم . وقتی که دست دنده در حالت دنده عقب قرار بگیرد ، چرخش دنده ی عقب به محور خروجی منتقل میشود از آنجا که در مسیر دنده عقب ، یک چرخ دنده دیگر نیز وجود دارد ، جهت چرخش محور گیربکس معکوس می شود .

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید