بررسی گیربکس خودروها

سیستم انتقال قدرت دارای اعضا و اجزای متعددی می باشد و یکی از آن اجزا «گیربکس» می باشد .

در خصوص وظیفه «گیربکس» باید بگوییم که این قطعه در حقیقت دور و گشتاور را تبدیل می نماید.

به عبارتی باید بیان داشت که قطعه ای به نام «گیربکس» قدرت یا همان گشتاور و همچنین دور موتور را عوض می کند و آن گونه که راننده می خواهد و یا آن گونه که جاده طلب می کند دور را بالا می برد و قدرت را کم می کند و یا برعکس یعنی دور را کم می کند و قدرت را زیاد می کند .

برخی مواقع پیش می آید که خودرو احتیاج به قدرت بیشتری برای حرکت کردن نیاز دارند .

یا در موارد دیگر گاهی پیش می آید خودرو نیاز دارد که با سرعت بیشتری حرکت کند .

امروزه به علل اقتصادی و  ایمنی  بیشتر «گیربکس» های دنده ای را ترجیح می دهند در «گیربکس» های دنده ای هر زوج دنده فقط یک نسبت  دور و گردش را به وجود می اورد در نتیجه برای به دست اوردن نسبت تبدیل های مختلف باید از چندین زوج دنده استفاده کرد.

انواع گیربکس

گیربکس دو نوع است : گیربکس معمولی و گیربکس اتوماتیک  . در بعضی از اتومبیل ها دسته دنده بغل فرمان قرار دارد و در اکثر اتومبیل ها دسته دنده در سمت راست راننده روی  گیربکس  بسته شده است که به ان دنده گیربکس گویند

انواع محور یا شفت در گیربکس (جعبه دنده)

۱- شفت ورودی (شفت کلاچ)   ۲- شفت اصلی یا شفت دو   ۳- شفت دنده عقب

 

وظیفه دنده ها در گیربکس تغییر دور گشتاور وظیفه دنده ها می باشد

وظیفه دنده برنجی هماهنگ کننده دور بین دنده بوده و عمل تعویض دنده را تسریع می کند

وظیفه خار موشکی جلو برنده و نگه دارنده دنده برنجی می باشد

وظیفه مته ساچمه ماهک برای جلوگیری  از بیرون زدن دنده هنگام  حرکت اتومبیل و ثابت ماندن دنده از مته و ساچمه استفاده می شود

معایب عمده گیربکس

کلیه دنده ها به جز دنده چهار زوزه می کشد

۱- سائیدگی و کچلی دو طرف میل دنده زیر محل قرار گرفتن ساچمه ها

۲- کچلی و سائیدگی ساچمه ها یا بلبرینگ دنده زیر

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید