انواع گیربکس

بررسی انواع «گیربکس» های موجود در خودروها :

به طور کلی همه خودروها یکی از دو نوع «گیربکس» زیر را دارند :

  1. «گیربکس» معمولی
  2. «گیربکس» اتوماتیک

محل قرار گیری دسته دنده در خودروها عموما در قسمت سمت راست راننده و بر روی «گیربکس» می باشد اما در برخی از خودروها محل قرار گیری این دسته دنده بر روی فرمان (بغل فرمان) واقع گردیده است ولی این نوع دوم خیلی کم می باشد  وهمان گونه که گفته شد اکثرا بر روی «گیربکس» قرار گرفته است .

به دسته دنده مذکور دنده «گیربکس» می گویند .

انواع محور یا شفت در گیربکس (جعبه دنده) :

۱- شفت ورودی (شفت کلاچ)   ۲- شفت اصلی یا شفت دو   ۳- شفت دنده عقب

وظیفه دنده ها در گیربکس تغییر دور گشتاور وظیفه دنده ها می باشد

وظیفه دنده برنجی هماهنگ کننده دور بین دنده بوده و عمل تعویض دنده را تسریع می کند

وظیفه خار موشکی جلو برنده و نگه دارنده دنده برنجی می باشد

وظیفه مته ساچمه ماهک برای جلوگیری  از بیرون زدن دنده هنگام  حرکت اتومبیل و ثابت ماندن

دنده از مته و ساچمه استفاده می شود

گیربکس یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد وظیفه گیربکس تبدیل دور و گشتاور بوده گیربکس وظیفه دارد که گشتاور (قدرت) و دور موتور را تغییر داده و به دلخواه راننده و نیاز جاده و خیابان دور را کم قدرت را زیاد یا بلعکس دور را زیاد و قدرت را کم کند

در مواقعی نیاز می باشد که از قدرت بیشتری جهت حرکت اتومبیل  استفاده  شود همین  طور نیاز می شود که  پس  از حرکت اتومبیل سرعت بیشتری داشته و به حرکت خود ادامه دهد امروزه به علل اقتصادی و  ایمنی  بیشتر گیربکس های دنده ای را ترجیح می دهند در گیربکس های دنده ای هر زوج دنده فقط یک نسبت  دور  و گردش را به وجود می اورد در نتیجه برای به دست اوردن نسبت تبدیل های مختلف باید از چندین زوج دنده استفاده کرد

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید